Sledujte nás na Facebooku pro nejčerstvější zprávy


 
Hey Lamo
FOTOGRAFIE: zdroj: YT

Končí přihlášky na vysoké školy. Středoškoláci hodnotili videa

22. February 2017 | Společnost
Požádali jsme studenty středních škol, aby zhodnotili náborové kampaně na vysoké školy a jejich fakulty. V únoru totiž končí samotné přihlášky na VŠ. Jak se ukázalo, největší dopad mají videa, klidně i několik let stará. Zde výsledek naší miniankety s článkem a recenzemi od samotných studentů, kteří si právě svou budoucnost a alma máter vybírají.

Vysoké školy a univerzity se snaží své ovečky nalákat nejrůznějšími způsoby. Díky propagačním videím se pokouší ukázat nejen nudné statistiky úspěšnosti, ale taky usilují předvést školu z kreativního pohledu.

A jak se jednotlivým školám povedla jejich propaganda a ,,kreativní pohled”? Na pomoc při zhodnocení náborových videí jsem vybrala studenty gymnázia s různým typem zájmů. Ti se vyjádřili, jestli na ně videa udělala dojem, nebo naopak.

Začneme třeba Technickou univerzitou v Ostravě. Lákavým videem je vlastně rapový klip. A kdo jiný by mohl ztvárnit ostravského rapera, než jejich hudební ikona Ruda z Ostravy? Musíte uznat, že refrén klipu se vážně povedl: ,,so give me high- five” a společně se můžeme posunout dál!

Richard, 19 let: ,,Za mě ne. Chápu, že si s tím hodně lidí dalo práci, ale není v tom srdíčko. V podstatě mi to nepřijde jako jejich tvorba. Spíše je to něco ve stylu ,,někoho si pořídíme, ať nám vychválí školu”. Video je pěkně zpracované i atmoška je super. Ale, aby mě to přesvědčilo nad školou uvažovat a dál si ji vyhledat, to určitě ne.”

Další video, co mě oslovilo, je z Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Vynalézavost vtipných karikatur a k tomu příjemně chytlavý song? Pokud jste humanitní typ jako já, určitě zvažte tuhle variantu školy. Řekněme si upřímně, kdo by nechtěl vidět do lidí?

Kristýna, 16 let: ,,Krátké video s chytlavou písničkou, kterou si člověk pobrukuje, dokud se neodhodlá podívat na stránky FSS. Za mě rozhodně dobře zvolená reklama, která zaujme nejednoho studenta.”

Taky mám před sebou rozhodování, co se týká vysoké školy. Pro mě bylo vždy prioritou někam patřit. Vždyť, není někdy báječné říct, že někam patříte? Ať už k bandě snowboardistů nebo partě holek, co studují techniku a nestydí se za to?

Video od VUT v Brně má inspirovat především holky, že na techniku patří. A osobně si myslím, že pro holky svůj motivační účel splnilo. A co se týká kluků? Holka, co hraje Dotu a umí klingonsky, vždyť to je sen!

Eliška, 17 let: ,,Musím říct, že toto video se mi opravdu zalíbilo. Když se řekne VUT, tak první myšlenka, která mě napadne, je hromada kluků. Ale v tomto videu jsme si mohli všimnout opaku. Můžeme říct, že je to takové motivační video pro dívky, které milují vědu a techniku. Video mě docela motivovalo a došlo mi, že nezáleží na názoru ostatních, ale na tom, co chceme každý sám za sebe."

Jsi vědecký typ člověka a baví tě biologie a přesnost matematiky? Tak studuj přírodu! Aneb název dalšího videa, tentokráte z Přírodovědecké fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Krátké, výstižné a hlavně inspirující video, které dává podněty přemýšlet. Nic přehnaného. Jen sympatický hlas pána a vašich myšlenek.

Richard, 19 let: ,,Přijde mi to příjemně energické. Působí z toho na mě teplo. Hlas dodává uklidňující pocit jistoty, že tohle by mohla být má cesta. Je to jako styl Discovery, History nebo National Geographic channels. A to se mi moc líbí. Šikovná, nepřehnaná produkce. Klidně by mohli dělat upoutávky a reklamy pro Primu ZOOM.”

Teď zavítáme do našeho hlavního města. A jistě nebude záhadou, jakou univerzitu vám představím. Musím přiznat, že promo video Univerzity Karlovy mě velmi nadchlo. Ať už přívětivou hudbou od Tima McMorrise, nebo skvělými záběry ze školního prostředí. Nejvíce mi byli sympatičtí absolventi, kteří mluvili o svých úspěších i za hranicemi České republiky. Nutno dodat, že s Eliškou jsme se na videu neshodly.

Eliška, 17 let: ,,Toto video mě moc nezaujalo. Ano, Univerzita Karlova je krásná sama o sobě i bez nějakého videa, ale je to přece jen jedna z nejstarších univerzit, tak proč z ní neukázat víc? Myslím si, že kdyby ve videu bylo méně mluvení a více akčnějších scén z prostředí školy, tak by mě to určitě zaujalo víc."

Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně není mainstream jako ostatní univerzity se svými propagačními videi. Baťovka dává možnost určit si svou budoucnost podle micrositu: https://www.budoucnost.utb.cz

V micrositu zodpovíte pár otázek a na základě toho vám určí věštbu. Já to zkusila a abrakadabra - Majka jako marketingová kouzelnice je na světě. Samozřejmě, jestli se budete řídit věštbou je jen na vás. Proto ty, kteří moc na věštby nedají, je tu i druhá varianta - U13 Game hra: https://hraj.utb.cz. Tak pokud jsi spíše hráč, stopni na chvíli CSko a hraj si s UTB!

Kristýnka, 16 let: Je to určitě zajímavý formát na stránkách, nicméně si myslím, že kdyby škola také měla reklamu například ve formě videa, tak by na své stránky nalákali více lidí a škola by byla pro budoucí vysokoškoláky atraktivnější."

Jak jste si tedy mohli všimnout a sami se přesvědčit, tak snaha o vynalézavost a originální prvky byla v mnoha videích zřetelnou součástí. Na druhou stranu, kreativita nemusí znamenat vždy úspěch. Koneckonců, jestli na vás video udělalo kladný, nebo záporný dojem, je jen na vás. Někoho bere chytlavá píseň, druhého zase motivační povídání. A někdo to jednoduše neřeší.

A jak se líbí videa vám? Přidávejte zajímavé odkazy nebo recenze do diskuse pod článek nebo na FB.

Majka, autorka článku je studentka Gymnázia Jana Pivečky ve Slavičíně.